Intertek utökar sina tjänster inom produktcertifiering och kvalitetssäkring för LED-ljusslingor

12 Januari 2016

Nu kan LED-ljusslingor ETL-märkas för snabbt tillträde till den nordamerikanska marknaden.

Chicago, USA, 2016-01-12

Intertek, en ledande global leverantör av kvalitets- och säkerhetslösningar, har lagt till LED-ljusslingor till sitt ETL-märkningsprogram för den nordamerikanska marknaden. Det innebär att tillverkare av LED-ljusslingor nu har tillgång ett certifieringsalternativ som borgar för en snabb och smidig produktlansering och ett av marknadens bredaste utbud av kvalitetssäkringstjänster.

Intertek erbjuder tillverkare och återförsäljare av LED-ljusslingor försäljning och tekniskt stöd på fler än 1 000 platser i världen. Provningskapacitet finns i företagets Centers of Excellence för belysningsprodukter i Guangzhou i Kina, Kowloon i Hongkong, Taipei i Taiwan och Kista i Sverige.

För de tillverkare som exporterar LED-ljusslingor till Nordamerika finns ett antal generella säkerhetsstandarder att ta hänsyn till – ANSI/UL för USA, CAN/CSA för Kanada och NOM för Mexiko. Amerikanska konsumentverket (Consumer Product Safety Commission – CPSC) rekommenderar att produkterna tredjepartscertifieras, något som även är ett krav från de flesta nordamerikanska återförsäljare. Förutom de krav på säkerhet som ställs i standarderna ovan kan den här typen av produkter beröras av exempelvis regler för kemikalier och andra material och krav på prestanda och energieffektivitet, krav som antingen ställs av myndigheter eller av återförsäljarna. Intertek kan hjälpa tillverkare att hantera även denna typ av krav.

– Utan alternativ för belysningsmarknaden är tillverkarna begränsade till ett fåtal produktcertifieringsorganisationer, något som kan försena lansering av innovativa och energieffektiva produkter, säger Carl Bloomfield, Lighting Global Business Line Leader på Intertek. Vi är glada att vi nu kan erbjuda både tillverkare och återförsäljare ytterligare valmöjligheter.

Intertek har ett brett utbud av tjänster inom kvalitet, säkerhet, prestanda, märkning och rådgivning för LED-produkter som moduler, matriser, ljuskällor, armaturer och drivdon. Som ledande leverantör av provning och certifiering av belysningsprodukter kan Intertek erbjuda en heltäckande kvalitetssäkringslösning över hela världen. Intertek kan hjälpa till att säkerställa att belysningsprodukter är säkra och håller hög kvalitet – och att bekräfta sanningshalten i påståenden om energieffektivitet och miljöpåverkan. Belysningsprodukter kan förses med Interteks ETL-märke, som uppfyller krav enligt nödvändiga nordamerikanska säkerhetsstandarder, på samma sätt som CE-märkning eller andra certifieringsmärken fungerar på andra globala marknader. För mer information, besök http://www.intertek.com/lighting/decorative-string-lights/.

Please find an English version of the press release here

Om Intertek

Intertek är en ledande global leverantör av kvalitetslösningar för företag och myndigheter. Genom tjänster inom allt från revision, inspektion, provning, utbildning och konsultation till kvalitetssäkring och certifiering bidrar företaget till att öka värdet på sina kunders produkter, processer och system. Med ett nätverk av fler än 1 000 laboratorier och kontor och över 38 000 anställda i mer än 100 länder hjälper Intertek företag att lyckas på den globala marknaden. Intertek stöttar sina kunder i deras arbete med att säkerställa att deras produkter, processer och system lever upp till slutanvändarnas krav på säkerhet, hållbarhet, prestanda och integritet.

Läs mer på www.intertek.se