Intertek (www.intertek.com)

Kort om Clavia

  • Grundades 1983 av Hans Nordelius och Mikael Carlsson.
  • Började med att bygga digitala trummor under varumärket ddrum som sedan sålts av
  • Lanserade sin första synt 1995.
  • Runt 30 anställda
  • Utvecklar och säljer idag syntar, elpianon, elorglar och, återigen, en trummodul och en trum-pad.

Detta gör Intertek för Clavia

  • ETL (elsäkerhet) och FCC (EMC) för den nordamerikanska marknaden.
  • Elsäkerhet och EMC för CE-verifiering för EU.
  • Pre compliance-provning inom EMC.
  • CB-certifikat med nationella avvikelser för övriga marknader.

 

 

Clavia - En okänd musikexport

När man pratar om svensk musikexport menar man vanligtvis band som Abba och the Cardigans eller DJ:s som Swedish House Mafia. Men man skulle lika gärna kunna prata om Clavia och deras syntar.

Hans Nordelius växte upp med två stora intressen – musik och elektronik. På sextiotalet spelade han i popband samtidigt som han byggde elorglar och andra keyboardinstrument som hobby. Lite senare blev elektroniken ett jobb och musiken en hobby, innan han på 80-talet kom på ett sätt att kombinera dem.

1983 grundade Hans Nordelius tillsammans med Mikael Carlsson företaget Clavia och började i en källare i Västertorp utanför Stockholm konstruera och bygga digitala trummor. Året därpå lanserades trummorna under namnet ddrum och blev en framgång, först i Dansbandssverige, sedan vartefter i resten av världen.

Men det var hos klaviaturinstrumenten Hans Nordelius hade sitt hjärta och drömmen om att bygga en riktig keyboardsynt fanns kvar under de första åren med Clavia och ddrum.

– Tretton år tog det innan det blev verklighet, säger Hans Nordelius. Min vision var en digital synt med modern teknik, men med den typen av användarvänligt gränssnitt med tydliga knappar, rattar och val som fanns hos de tidiga, analoga syntarna.

Att det tog tretton år berodde på att tekniken inte var redo för visionen. Inte förrän i mitten på 1990-talet fanns processorer med tillräcklig beräkningskraft för att göra det Hans Nordelius ville. Och då gick det fort – från idé till färdig produkt tog det åtta månader. Den första röda så kallade virtuella analoga synten blev en storsäljare och finns fortfarande, efter ett antal uppdateringar, kvar i sortimentet.

Användarvänlighet nyckeln

Idag huserar Hans Nordelius, hans fortfarande lika röda syntar och ett trettiotal anställda bakom en anonym dörr på Södermalm i Stockholm. På tre plan i den gamla fabriksbyggnaden utvecklas och slutmonteras syntar, digitala pianon och orglar som syns och hörs på scener och inspelningar världen över.

Fortfarande är det hantverket och omsorgen om kvaliteten och användargränssnittet som skiljer Clavias instrument från mängden.

– Våra syntar är så enkla att musikern kan vara kreativ och jobba aktivt med ljudet på scenen, säger Hans Nordelius. Vi lägger ned en otrolig omsorg på att se till att vi har precis rätt knappar och rattar med rätt funktioner.

Numera har Clavia världen som marknad – störst är Tyskland och USA – och med det följer ett antal regler och krav att hantera. Företaget har samarbetat med Intertek sedan 1999 och Interteks ETL-märke har varit en förutsättning för att komma in på den eftertraktade USA-marknaden. Närheten till labbet i Kista och snabbheten i servicen har också haft stor betydelse för det långvariga samarbetet.

– Vi är ofta beroende av att det går fort, säger Mikael Norlin, ansvarig för inköp och regulatoriska frågor på Clavia. Våra distributörer lägger inte order på en ny produkt innan all provning är klar och märkningen är på plats. Samtidigt vill både de och vi ha ut produkten på marknaden så snabbt som möjligt, och då är en god relation med Intertek och snabb service i labbet otroligt viktigt.

Trots att många användare är professionella eller halvprofessionella musiker, räknas syntar, digitala pianon och elorglar i de flesta länder som hemelektronik. Kraven Clavia har att ta hänsyn till kretsar således vanligen kring elsäkerhet, kemikalieanvändning och EMC. Just EMC är extra relevant på en scen där det kryllar av trådlös utrustning som inte får störa eller störas. Musikinstrument och kringutrustning är också ofta extra känslig för den här typen av störningar, så bekymmer på det området är inte ovanliga.

– Vi har faktiskt en gång för länge sedan fått ett mail där en kund skrev att det började kvittra i det trådlösa mikrofonsystemet när de slog på vår synt, erkänner Hans Nordelius. Det var visserligen bara en gång, men det är en gång för mycket.

För att det inte ska hända igen och för att nya produkter säkert ska klara kraven vid lansering jobbar Clavia sedan några år tillbaka nära Intertek genom hela utvecklingsprocessen, bland annat med pre compliance-provning för just EMC.

– Jag har tillbringat många timmar hos Intertek, säger Hans Nordelius med glimten i ögat. Och vi har lärt oss mycket om hur vi ska designa våra produkter för att se till att de klarar kraven. Är det något vi ska falla på så inte är det för att vi inte följer lagkraven!