Den svenska företaget Blueair är mångårig kund till Intertek världen över för testning och certifiering av sina luftrenare. Genom Interteks Regulatory Program Management-program utnyttjar de också sedan ett par år tillbaka Intertek för att komplettera den egna regulatoriska kompetensen.
Marc Gottlieb är produktchef på Blueair.
– För oss är certifiering en viktig del av att vara ett ansvarsfullt företag, säger han. Vi ser det som ett sätt att vara ärlig mot våra kunder.
I Marc Gottliebs roll som produktchef ingår att hålla koll på både den regulatoriska biten och de ytterligare krav marknaden ställer på företagets produkter. Samtidigt dyker det med jämna mellanrum upp regulatoriska frågeställningar som företaget behöver hjälp att lösa.
– Det kan handla om tolkningar av en standard eller av ett krav i en standard, eller frågor kring krav på en ny marknad där vi planerar att lansera våra produkter, säger han.
Det behovet har Blueair valt att lösa genom att teckna avtal på Regulatory Program Management med Intertek. I praktiken betyder det att Blueair har tillgång till Interteks regulatoriska expertis sex timmar i månaden – en lagom nivå för ett företag av Blueairs storlek med hög egen regulatorisk kompetens.
Uppkopplad produkt ställer nya krav
Under de senaste åren har detta arbetssätt kommit ännu mer till pass. Blueair lanserade nyligen ett nytt koncept som via en molntjänst kopplar ihop en sensor som känner av luftkvaliteten i rummet, luftrenaren och en egenutvecklad smartphone-app. Systemet optimerar automatiskt luftkvaliteten samtidigt som användaren i appen får information om exempelvis luftkvaliteten utomhus och i rummet och själv kan styra luftrenarens olika funktioner på distans.
– Med det här konceptet arbetar vi för första gången med trådlös kommunikation, säger Marc Gottlieb. Det ställer för oss nya regulatoriska krav och det har varit positivt att ha Interteks kompetens i ryggen under arbetet med att ta fram de certifieringar vi behöver.
Kort om Blueair